Cost of Equity Capital and Country Risk: An econometric analysis
of the expected rate of return for four Latin American countries

Costo de capital y riesgo de país: Un análisis econométrico de la tasa
de rendimiento esperada en cuatro países latinoamericanos

Juan Pablo Domínguez H.
E-mail: jpdominguez@agustinianos.udea.edu.co

Expected returns and risk assessment are important issues when evaluating capital investment projects. We use VARX-MGARCH models and asset pricing theory to model the expected rate of return in Brazil, Colombia, Mexico and Peru for late 2006. The main objective of this paper is to present an econometric study of the cost of equity1 capital based upon Erb, Campbell, Harvey, and Viskanta (1996) modelling in emerging markets through country risk. We use MSCI’s DTR for measuring market performance and J.P. Morgan’s EMBI+spread to proxy country risk and then construct conditional mean and variance models in a univariate and multivariate context. Key words: Financial econometrics, GARCH models, asset pricing, investment, cost of capital, country risk, equity returns.

Los rendimientos esperados y la evaluación de riesgo son asuntos importantes cuando se evalúan los proyectos de inversión. Usamos los modelos VARX-MGARCH y la teoría de asignación de precios de activos para modelar la tasa esperada en Brasil, Colombia, México y Perú para finales de 2006. The principal objetivo de este artículo es el de presentar un estudio econométrico del costo del capital basado en el modelo de Erb, Campbell, Harvey y Viskana (1996) en los mercados emergentes a través del riesgo país. Usamos MSCI’s DTR para medir el desempeño del Mercado y el J.P. Morgan’s EMBI+spread como proxy el riesgo país y, seguidamente, construir los modelos de media condicional y de varianza en un contexto univariado y multivariado. Palabras claves: Econometría financiera, modelos GARCH, asignación de precios de activos, inversión, costo de capital, riesgo país, rendimientos.